ÉletmódKiemelt bejegyzések

Segítség! Nem partner a családom az életmódváltásban

Szerencsére egyre több családban és kapcsolatban kezd el valamelyik fél tudatosan gondolkodni és a hagyományos, zsíros, fehér lisztes, cukros ételek helyett a hasznos és értékes tápanyagokban gazdagabb alternatívák felé kacsintgatni. A legtöbb háztartásban nincs is ebből probléma, de bizony előfordul, hogy komoly családi viták kiindulópontja lehet. Járjuk egy kicsit körbe a témát és a lehetőségeket.

A tapasztalatok szerint leginkább a nők azok, akik különböző okokból kifolyólag előbb vagy utóbb az egészséges életmód irányába mozdulnak. A háttérben állhat fogyókúra, baba érkezése, kollégák és barátok befolyásoló hatása vagy akár betegség is. Ebből következik, hogy mivel általában a nők felelősek az otthoni étkezésekért, a család is első kézből tapasztalja az újdonságokat. A problémát az szokta okozni, ha a változás egyik napról a másikra következik be, mindenféle átmenet nélkül. Ilyenkor bizony kemény falakba és ellenállásba ütközhetünk.

Jobb inkább tudatosan, észérvek mentén, lépésről lépésre haladva változtatni, így biztosan a család is befogadóbb lesz. Ehhez jöjjön néhány tipp:

Kössetek kompromisszumot

Azokban a családokban, ahol korábban ritkán látott vendég volt a saláta, bizony komoly megrökönyödést válthat ki egy salátavacsora.
Érdemes ezért a meglepetések előtt mindenképpen átbeszélni az új szituációt. Mondd el a párodnak és a családodnak, hogy miért szeretnél egészségesen élni, miért fontos ez neked, milyen változtatásokra számíthatnak. Találjatok ki közösen kompromisszumos megoldásokat. Pl. az esti szendvics készülhet több zöldséggel, magasabb hústartalmú felvágottakkal, salátakörettel, vaj helyett zöldségkrémmel, a hagyományos fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű vagy rozskenyérrel. Ha nem akarsz egyszerre túl sok dologban és túl nagy léptékben változtatni, több támogatásra számíthatsz.

Cseréld egészségesebbre az egészségtelen összetevőket

Jó hír, hogy a legtöbb hagyományos magyar étel elkészíthető egészségesebb változatban is. Egyszerűen cseréld egészségesebbre az összetevőket. Sertéshús és zsír helyett készítsd a fogásokat kókuszzsírral, sovány csirke- vagy pulykahússal. A főzelékek lisztes-tejfölös habarása helyett sűrítsd önmagával, burgonyával vagy rizsliszttel. A tejes összetevőket cseréld növényi tejre. A cukor helyett használj egészséges édesítőket, mézet, xilitet, eritritet vagy szteviát. A sok só helyett próbáld ki változatosabban a zöldfűszereket. A sütemények tésztájához is keverhetsz teljes kiőrlésű lisztet, rizslisztet, zablisztet vagy különböző magliszteket.

Fő a fokozatosság

Én a fokozatosság híve vagyok. Amikor elkezdtem az egészséges életmódra váltani, akkor is lépésről lépésre haladtam. Először elkezdtem turmixokat készíteni, majd elhagytuk a cukrot és a fehér kenyeret, később egészségesebbre cseréltem az olajokat, zsírokat, és a boltban is gondosabban vásároltam. Nálunk ez a módszer abszolút bevált. A turmixokat a párom is gyorsan megszerette és meg is szokta. Az általam főzött ételekben a legtöbbször észre sem veszi a változtatásokat. Az ugyan neki is feltűnt, hogy több zöldséges ételt készítek, de igyekszem olyanokat főzni, amit tudom, hogy szeret… csak egy kicsit zöldségesebben.

Ne vegyél egészségtelen ételeket

Az egészségtelen szokások fennmaradása sokszor csak a berögzült vásárlási szokásokon múlik. Hiszen a boltban a megszokott körökön haladunk végig, és a megszokott ételeket vásároljuk. Sokat tehetsz a családod egészségéért, ha bevásárláskor tudatosan elkerülöd a bizonyítottan egészségtelen élelmiszereket kínáló sorokat, több gyümölcsöt és zöldséget viszel haza, egészségesebb nasikat vásárolsz és a hagyományos ételekből is a mesterséges adalék-, színező- és tartósítószermentes változatokat szerzed be.

Rendeljétek az ebédet

Ha végképp nem tudtok közös nevezőre jutni a menüt illetően, akkor jó megoldás lehet, ha rendelitek az ebédet. Így mindketten azt ehettek, amit szeretnétek, nincs belőle vita sem. Szerencsére már rengeteg helyről lehet ebédet rendelni az ország egész területén. A főzés miatt felszabaduló időt pedig legalább együtt tölthetitek.

Nem vagyunk egyformák, más az ízlésünk, mást tartunk fontosnak, és nincs is ezzel semmi gond. A békés, boldog együttélés kulcsa ugyanakkor, hogy ne megváltoztatni, hanem elfogadni tudjuk a másikat, még ha egyes dolgokban másképp is gondolkodik, mint mi. Az étkezés nem lehet válóok. Kívánom, hogy ti is találjátok meg a közös nevezőt.

Forrás: 21 nap alatt

Ajánlott cikkek

Ajánlott poszt!

Close
Close
Close